Blog-arkiv

onsdag den 3. april 2013

Turnéplan, Hebron og andre briefings

Okay så. Det er nok ved at være tid for et blogindlæg og et tilbageblik på de seneste par uger, selvom det virker uhyggeligt uoverskueligt at få alt det ned, som jeg egentlig gerne vil fortælle. Så det bliver lidt mere brief.
Jeg kan godt mærke at alt i mig og omkring mig er ved at lægge op til afrejse. To do-lister opfyldes, madhylderne tømmes og farvelrunderne er lige på trapperne. Vi har nu fået afsluttet vores del af curriculum, vi mangler lige en debriefing med staff, og ellers har vi nu sat mere intenst ind på at færdiggøre vores oplæg til Turné DK. Se vores fulde program her.
Siden sidst har vi været i Hebron i Palæstina og set og hørt hvordan palæstinensere og bosættere har et meget anspændt og konfliktfyldt forhold til hinanden. Israel-Palæstina-konflikten ses, i meget kondenseret form, udspille sig i denne by. Vi blev vist gennem byen af en ung palæstinenser på 20 år og et følge af hans familie og bekendte. Jeg må sige at Hebron er et besøg værd. Man mærker anspændtheden og forladtheden i de gader, som kun de jødiske bosættere råder over, men jeg kunne nu også godt have tænkt mig at besøge og snakke med disse bosættere, og hvordan de oplever at bo i byen. Her følger lidt billeder fra turen som venligst er udlånt af fotograf Katrine Gaardbo.
Gitter over butiksgaden i den gamle by, som skal beskytte palæstinenserne mod at blive ramt af de ting og sager bosætterne, som bor ovenover, kaster efter dem.
Dele af byen er blevet afskærmet efter massakren i 1994, hvor 29 muslimer blev dræbt af en ekstremistisk jødisk bosætter.
Denne gade plejede at være befærdet, men nu er det en vej, hvor kun jøderne/bosætterne må køre.
Og der holdes vagt!
Ja, det VAR et interessant besøg værd!
I Patriarkernes Grav i moskeen
 Ellers har
- Obama været et smut forbi Jerusalem. Det resulterede i lukkede veje og forsinkelser, men nogle fik chancen for 'at se' ham bag de tonede ruder, hvis det nu altså var dén ene sorte limo ud af 20 andre, som han rent faktisk var i.
- Ane og jeg været til persisk middag hos vores kollega og familie i en lille lejlighed i Talpiot - utroligt hyggeligt og hjertevarmt!
- jeg besøgt en arabisk menighed, Evangelical Alliance Church, som synes mere karismatisk end pinsekirken, og hvor jeg på trods af synkron oversættelse til engelsk havde svært ved at holde fokus. Dog en interessant antropologisk oplevelse!
- jeg endelig fået sendt min kandidatansøgning! Bliver det mon på Uddannelsesvidenskab, Pædagogisk Antropologi, Visuel Antropologi eller Oplevelsesøkonomi jeg lander på til september?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar