Blog-arkiv

torsdag den 31. januar 2013

Over halvvejs

Ugerne flyver jo afsted for tiden. Før jeg ser mig om, er der gået en uge og bloggen begynder at råbe på mig. Kun 2,5 måned tilbage af mit eventyr, det er måske lang tid, men jeg synes afrejsen luer lige om hjørnet. Arbejdsmæssigt er vi godt med. Vi begynder i næste uge på bogstaveligt talt sidste kapitel af ledertræningsmanualen. Der er udsigt til at vi når vores deadlines og at vi endelig får planlagt interviews og besøg, der kan krydre vores arbejde. Når man er over halvvejs i sit ophold evaluerer man helt naturligt på det, der er sket indtil nu, hvad der kan gøres bedre og hvad man stadig skal nå. Derfor er kalenderen er allerede temmelig fyldt - og så går tiden sikkert endnu hurtigere.

Siden sidst har jeg fået lov at have et par dage til at være turist i min egen by. Sanne, Birgitte og jeg nåede forbi Knesset (parlamentsbygningen, hvor vi desværre ikke kunne komme ind og se selve parlamentssalen pga. valget), Vestmurstunnelerne (hvor man kan gå under jorden under den gamle by og langs vestmuren til tempelpladsen), Oliebjerget og Getsemane, Gravhaven og Bethlehem. Vejret var helt fantastisk (i modsætning til det regnfulde og kolde lige pt.). Vi havde også tid til at hygge os, drikke kaffe, spille Hvem er Hvem og se Greys Hvide Verden - det var som i glimt at være hjemme i Danmark - skønt! Besøget i Gravhaven gav anledning til at joine en canadisk menighed i deres nadverfejring og salmesang, tæt ved en grav fra det 1. århundrede. Da vi kommer i snak med disse canadiere viser det sig, at en af dem kender en af vores veninder hjemmefra Aarhus, og endda fra vores klynge. Elsker at opleve at være i 'familie' med vildt fremmede.
Alle Nationers Kirke i Getsemane
Smukke smukke piger! 
ved Knesset
Jeg har nu også sagt farvel, nej på gensyn, til Annette, vores dejlige rumbo. Vi havde en fantastisk afskedstur til Ein Gedi. At vandre langs kilder og vandfald, klatre op/ud i ørkenterræn, også off-road, og med udsigt over Det Døde Hav - her kunne jeg opholde mig længe! På nedstigningen mødte massevis af jødisk-ortodokse skolepiger, der badede i deres skoleuniformer og ballerina sko, og vi kom i snak med nogle af dem. Ved busstoppet på vej hjem endte vi i en meget mærkværdig samtale om bl.a. menneskers dufte. Vi tøvede ikke med at gå i detaljer, for her er der jo ingen, der forstår dansk - eller hvis ikke det var fordi de to fyre som sad på bænken ved siden af var danskere! Vi var alle fire flade af grin, og de havde sikkert også fået sig et godt ét! Det var en sjov, opløftende og mindeværdig dag! Vi savner dig allerede Annette, men tak at du har efterladt mig et dejligt værelse:)
Ein Gedi's smukke natur og dyreliv
Tja, hvis man ikke kan klæde om, så må man jo bare springe i, som man er..

I aftes blev vi inviteret hjem til Shadia, vores projektleder, for at spise linsesuppe, nachos, salat og vores medbragte pastries. Hun bor i den gamle by og har en fantastisk tagterrasse med udsigt ind over tempelpladsen. Dér vil jeg bo! Det var en utrolig hyggelig aften med god stemning og et lækkert glas rødvin! Næste gang er det os, der inviterer hjem til bøffer og bernaisesovs.
Jeg, Sidsel, Brittany
Phoenesia, Shadia, Ane

Ingen kommentarer:

Send en kommentar