Blog-arkiv

torsdag den 21. februar 2013

My Sweet Valentine

Valentines dag ikke noget jeg plejer at gå op i eller har haft en grund til at fejre, men i år faldt denne dag altså sammen med vores nødvendige visumfornyelse. Ane og jeg var mere eller mindre tvunget til at rejse ud af landet, men i virkeligheden var det nu ikke en så slem idé! Da vi først havde bestilt hotellet og havde udsigt til et par dage på en liggestol ved poolen glædede vi os bare til at komme afsted: På romantisk Valentine ophold i Aqaba i Jordan.
Vi blev budt velkommen med en drink og et 'Happy Valentine' og en buffet med lækre retter og (mindre lækre) desserter udskåret i hjerter.. nææh hvor fint! Vi følte os ikke helt på linje med de resterende gæster som kom i deres flotte tøj og trolleys, mens vi kom i mere afslappet tøj og med backpackers. Piccoloen tog vores tasker og ledte os til værelset - kan ikke mindes jeg er blevet behandlet så fornemt!

Vi tog én dag af gangen, ingen planer, ingen hast, ingen stress. Sove længe, indtage op til 4 retter morgenmad, svømmetur i den opvarmede pool, en halvtimes vandaerobic med to mandlige 'trænere' (ikke meget motion, men en oplevelse værd), dampbad, sauna, massage, og ikke mindst ligge i solen, blive varmet op (husk solcremen!), læse bøger og reflektere over livet. Jeg fik læst 'Hytten' af William Paul Young. Den satte mange sunde, udfordrende og inspirerende tanker i gang - den kan klart anbefales! Og dét med at være på 'sommerferie' uden sin familie gav mig en masse mindeværdige og skønne flash backs til min barndom. Hvor er jeg taknemmelig for min familie og alle de oplevelser vi har haft sammen:)
De to første dage i Aqaba var rolige og forudsigelige, de næste dage mod Eilat gav et par overraskelser, men sådan er ferier nu også sjovest, når man står og ser tilbage på dem.

Man er altid lidt nervøs for at skulle krydse grænsen og paskontrollen til Israel, for de har en skøn (not!)  form for forhøringsprocedure. Efter taskerne var blevet gennemlyst skulle de åbnes, og ups, dér lå vores arabiskbøger. Jeg måtte på bedste måde forklare hvorfor dog vi havde lyst til og brug for at lære arabisk, og ikke hebraisk, hvilken specifik kultur vi var så interesseret i m.m. De tyve minutters forhør gik efter omstændighederne fint, og vi kom ikke ind på, om vi bare var turister eller også volontører - heldigvis! I paskontrollen blev vi ydermere udspurgt og anklaget for at opholde os ulovligt i landet, for selv på turistvisum må man ikke være her mere end tre måneder, og nu havde vi jo allerede været her i seks! Derfor fik vi kun én måneds visum, og skal om et par uger bøvle med at få det forlænget endnu måned.

I Eilat skulle vi så finde vores hostel for den sidste nat. Taxachaufføren kørte os i to omgange til den forkerte adresse. Først til et stort fint hotel med næsten samme navn som vores hostel, dernæst til et hostel kaldet Sea Princess, og hvorfor det, vides endnu ikke! Vi havde booket hostelet hjemmefra over nettet, men efter halvanden times vandren rundt i de sabbatstomme gader, spurgt adskillige ho(s)telejere  måtte vi konstatere, at hostelet ikke fandtes! Ingen kendte til adressen, ingen kendte til navnet, telefonnummeret kunne ikke ringes op og emailsadressen lød som en joke. Vi er måske blevet fuppet, hvem ved, men vi fik pengene tilbage fra booking.com (vær lidt opmærksom hvis du bestiller derfra).

Sidste dag tog vi til Dolphin Reef, hvilket Ane har skrevet meget mere om på sin blog anenord.blogspot.com, hvor vi snorklede i det Røde Hav med delfiner svømmende, legende, 'mate'ende lige under os - det var en smuk oplevelse! Man kunne sagtens have brugt en hel dag med at kigge på delfiner, men det må blive næste gang.
Lige for tiden er arbejdsdagene lidt for trivielle og synes snart ikke der er mere at lave for os. Mangler et kapitel plus det løse, men er ved at være godt brugt. Heldigvis kunne jeg så bruge hele eftermiddagen i dag sammen med Shadia og Ane på at forberede weekendens Youth Follow Up med at udvikle en ret kompliceret og dog indholdsrig leg. Jeg tror den bliver en god blanding af alt fra tegn og gæt, gæt og grimasser, musik og kendte-quiz, dans, karaoke etc. Noget skal de unge jo underholdes med - og sjovt, det bliver det helt sikkert!