Blog-arkiv

fredag den 5. oktober 2012

Hvis du kommer til et sted, der ser sådan ud...

  
... så kom endelig indenfor!

Det er nemlig her jeg bor. Bethlehem Road i den sydlige del af Jerusalem, ikke mere end tre-fire kilometer fra Bethlehem, en kilometer fra Joffihuset, 500 meter fra vores kontor i den ene retning og 500 meter fra en russisk butik i den anden retning, som sælger bacon og svinekød og har mere menneskelige åbningstider. Jeg må indrømme, at det kommer bag på mig hver gang butikkerne lukker ved to-tre-fire-tiden her om fredagen! Måske kunne vi i Danmark lære lidt af israelerne om at holde hviledagen hellig (selvom jeg nu foretrækker ikke at skulle tænke på, hvad jeg har lyst til at spise flere dage i forvejen)?

Hvis du kommer til et sted, der ser sådan ud...
 

... skal du ikke være træt eller ubeslutsom!
Dette er Shukken eller Mahane Yehuda, hvor vi køber frugt og grønt, mandler og tørrede abrikoser, søde kager, pitabrød og friskpresset juice. I dag var mit tredje besøg, og man bliver så småt vant til at skubbe sig frem i mængden og række posen frem med sine varer for at få lov at betale. Det kræver overskud og overblik, for man bruger helst ikke for lang tid i dette mylder af mennesker, oftest ældre mennesker og ortodokse jøder, som skal nå hjem inden shabatten begynder.

Bonusinfo: Du ved, at du står i et kosherkøkken, når spørgsmål som disse er helt normale: Er det her en uren tallerken? Har vi en mælkegryde? Hvad er pasta lavet af? Er æg et kød- eller mælkeprodukt? Kan jeg putte majs i denne gryde?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar